< Terug naar overzicht

Een klassiek drama

Zondag 5 juni zou Jasper afstuderen aan de regieopleiding van het Rotterdams Centrum voor Theater met zijn stuk ‘Wat doen we met junior’. Gedurende het afstudeerproces werden alle vorderingen positief beoordeeld door zijn begeleider. Niemand had echter op de directeur gerekend, het zelfbenoemde genie Paul Röttger. Zijn opvattingen over wat een goed toneelstuk is bleken tot ieders verbijstering zo af te wijken van die van Jasper dat het stuk afgekeurd werd. De andere commissieleden leken er voor spek en bonen bij te zitten. Een klassiek drama, inclusief spectaculair gooi- en smijtwerk (dat ik maar even niet getekend heb).

Excuus voor het haastige tekenwerk; dat heb ik wel eens zorgvuldiger gedaan. De strip moet je niet letterlijk nemen. Wel geeft het de onaantastbare positie van de directeur goed weer, evenals zijn opvattingen en de aard van het meningsverschil. Natuurlijk had veel eerder in het afstudeerproces aangegeven moeten worden dat Jasper’s visie op toneel op het RCTH problemen zou gaan geven bij het afstuderen. Het script was al maanden bekend, evenals speelstijl en aankleding. Alles werd tijdens het ‘groen licht moment’ beoordeeld met voldoende. Ook Jasper’s voorkeur voor verhalend theater in de Britse traditie was bekend. Je kunt niet op het allerlaatste moment met allerlei nooit eerder aangevoerde ‘objectieve’ (?) punten van kritiek aankomen om het stuk mee af te keuren.

Jasper laat het er niet bij zitten en dient een klacht in bij de onderwijsinspectie. De aantoonbaar onprofessionele gang van zaken tijdens het afstudeerproces moet door een extern persoon beoordeeld worden via het horen van álle commissieleden en betrokkenen. Niet omdat Jasper alsnog zijn diploma wil (daar heeft hij geen behoefte aan), maar om recht te maken wat krom is. Want van een objectief oordeel is hier geen sprake geweest, ookal wordt dat door de commissie (d.w.z. Paul R) ontkend. Persoonlijke smaak mag geen rol spelen bij het beoordelen van eindexamenwerk, of iemand nu beeldende kunst of theater maakt. Dat geldt ook voor het wel of niet mogen van een leerling. Jasper is nu eenmaal niet van het experimenteel taboedoorbrekend improvisatietheater, waar het RCTH zich zo graag mee profileert. Van Shakespeare houden is blijkbaar niet bon ton aan het RCTH. Daar op deze manier achter te moeten komen is niet acceptabel. Wordt vervolgd!